carolain

Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

Mot Malignt Melanom - FÖR Livet

Av Caroline Strindlund - 25 februari 2014 15:54


Visste ni att det är fler som dör i hudcancer än vad det gör i traffiken och att malignt melanom och andra typer av hudcancer ökar mest av alla cancertyper i Sverige(cancerfonden.se)? Många tar hudcancer som en skitgrej, något som man bara skär bort sedan är problemet borta. Jag kan ärligt talat inte förstå varför människor ska pressa solariumm året runt, eller över huvudtaget. "men det är ju fräsht att vara brun", ja jag kan hålla med om att det känns fräsht med fräknar på sommaren och att det är fint att ha en liten bränna, men alla människor som fullständigt skiter i alla varningar  gör mig minst sagt orolig, och dom som säger att det inte är farligt blir jag riktigt arg på. Det är väl snarare att människor reagerar på att man kommer och går helt solbränd mitt i vintern än när man är blek. Det ser bara konstigt ut, och människor kommer garanterat fundera vad sjutton man har gjort. Och alla som slänger på sig sololja för att man blir så otroooligt mycket brunare, olja som för övrigt kokar på huden, och sedan hävdar att man inte bryr sig dom vet nog ingenting vad dom pratar om. Jag kan förstå att människor solade mycket solarium förr eftersom att  jag ser på det lika dant på hur det såg ut med rökning förr när alla rökte var de än befann sig(runt barn osv), kunskapen om hur det skadar kroppen var inte lika stark då som den är idag. Om inte annat är det ingen nyhet om hur både för mycket UV ljus och även rökning skadar din hud/hela kroppen(!), och vem vill se ut som ett russin i ansiktet under allt för tidig ålder bara för att man ville se "fräsh" ut som ung? Vilket bara är en baggs mot för alla andra skador man kan få. Jag önskar att fler personer visste mer om Malignt melanom (farligaste sorten av hudcancer) för ibland kan jag bli så jäkla rädd och irriterad över hur människor ser på det när dom exempelvis påstår att man inte måste skydda sig mot solen i Sverige för "jag blir så brun ändå". Tänk om och läs på,  man behöver inte isolera sig från solen men sunt förnuft skadar inte. Människor är så måna idag att ta hand om sin kropp när det kommer till träning och kost, sedan kastar dom sig i solariet och skriver ut det fort som sjutton på deras hälsobloggar och instagram, jag vet inte men för mig går det inte ihop. Jag säger inte att alla som solar blir sjuk, men det jag säger är att jag vet hur Malignt Melanom kan drabba människor och det är inte en enkel kamp. Min pappa hade lätt för att bli brun och undvek solen så mycket det bara gick men lyckades ändå inte "komma undan". Efter att ha sett hur sjukdomen drabbade han så vill jag inget hellre än att fler ska bli försiktiga, snälla sluta sola solarium och sluta toksola bort hela sommaren! Det är bara i ditt huvud som du är blek, andra tycker nog att du ser bra mycket finare ut som blek än "fejkbrun" mitt i vintern. Det är ju såklart att man känner sig blek när man solar HELA TIDEN, det gäller att bryta en vana och ändra sitt tankesätt där man sätter sitt eget välmående före att skada sin kropp på grund av fåfänga. Och det här säger jag för att jag är rädd om er.


Och att vi i Sverige inte har en åldersgräns på att få sola solarium tycker jag är sjukt, och ännu sjukare tycker jag att det är när föräldrar låter sina barn som är under 18 sola solarium hur mycket dom vill och bryr sig inte ett dugg om det heller, jag har sett många såna fall och det gör mig illamående. Snälla föräldrar, sluta!! Jag tänker inte göra det här inlägget längre än såhär för jag känner att det blir svårare och svårare att förklara vad jag vill få fram, men det jag vill säga är väl att jag vill att ni ska vara försiktiga och att ni ska inse att ni är fina som ni är. Jag solar också på sommaren men försöker skydda mig så gott det går och jag försöker även tänka på hur jag solar. Aja.. Det är som sagt svårt att förklara men sätt er själv i förstahand och skit i omvärldens ideal, vi bor i kalla Norden och det är inte meningen att vi ska gå runt knallbrun när det är -20 grader ute, det ser bara konstigt ut. Att man vill befinna sig i solen på sommaren och ha det härligt utomlands är fullt förståeligt, men ta hand om er och sätt inte er själv i 2a hand, ni är värda så mycket mer!!! :) MOT Malignt Melanom - FÖR livet!!!



 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Strindlund - 14 januari 2016 03:54

03:38. jag är vaken. Tanken har slagit mig att jag måste börja skriva av mig igen. Men det slutar bara med att jag blir arg på datorn som jag knappt kan andas på längre innan den bestämmer sig för att checka ut. Varför är jag vaken? Svar: jag är ...

Av Caroline Strindlund - 8 september 2014 10:18


Gissa vad??? Det är fortfarande varmt och skönt här borta och var inte orolig, ja jag var i San Francisco under den stora jordbävningen men sov mig halvt igenom den OCH jag behöver inte oroa mig för något vulkanutbrott eftersom att jag befinner mig p...

Av Caroline Strindlund - 6 september 2014 03:03


Aloha peeps :) Ligger i sängen på hostellet med Jack Johnson i lurarna och bara ler, känner att jag har så mycket inspiration i kroppen! Tack säger jag till mig själv som satte mig på planet och flög hit till självaste Hawaii. Var tvungen att köpa m...

Av Caroline Strindlund - 28 juli 2014 23:55


Oj vad längesen jag skrev här!! Hoppas ni inte smält bort av värmen under tiden jag varit borta :) Under hela den senaste månaden har jag haft sån sjuk beslutsångest över vilka val jag vill göra. Jag är en person som tycker om att göra nya saker h...

Av Caroline Strindlund - 30 maj 2014 22:43


Jag vet att det inte blir mycket bloggande nu för tiden, sorry!! Men som jag skrev i förra inlägget så är jag totalt slut efter ett par stressiga veckor, hoppas ni förstår! De senaste dagarna har jag haft svårt för att vara positiv, allting känns bar...

Presentation


Föreläser om mina tonår ur ett canceranhörigs perspektiv. Är du intresserad av att boka en föreläsning? Hör av dig till: info@detarintefult.se
Under fliken "det är inte fult" kan du läsa mer

Gästbok

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Caroline


Ovido - Quiz & Flashcards