carolain

Alla inlägg den 10 april 2014

Av Caroline Strindlund - 10 april 2014 19:31

Cancerfondsrapporten 2014 är ute, har ni varit inne och läst den? Det har jag. Vissa saker fick mig att bli väldigt förvånad medan andra saker för mig har varit mer eller mindre självklar länge. Har du inte varit in och kikat på den så rekomenderar jag starkt att gå in och göra det, det gör du här: http://www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Press/Pressmappar/Cancerfondsrapporten-2014/  


Som så många vet så gick min pappa bort år 2008 i hudcancer och just därför känner jag mig väldigt engagerad när det kommer till just frågor som att exempelvis förhindra solariesolande för personer under 18 år dels för att barn och ungdomar har känsligare hud och dels för att jag skulle vilja se en minskning av solariesolande hos alla åldersgrupper men att ungdomar kan vara "lättast" att påverka. Jag såg en kommentar nyss om en som ansåg att "alla människor bestämmer själv vad de vill göra med sin kropp så vill de röka och sola solarium så låt dom göra det". Denna kommentar hörde till frågan om att förbjuda(gillar inte ordet förbjuda) solariesolning för personer under 18 år. Jag kan hålla med om att människor ska ha möjligheten att göra vad de vill med sin egen kropp men när det kommer till den här frågan tycker jag att man måste gå utanför dom ramarna. En 15-åring har enligt mig inte samma kunskap om vad exempelvis en ständig rökning och solning kan göra med sin kropp och även om de skulle ha den kunskapen så anser JAG att det ändå kan vara vanligt att man i den här åldern faller för grupptrycket. Varför ska man inte lära barn och ungdomar från ung ålder att försöka avstå från dessa val? Varför ska det vara fult att dra regler som handlar om människors välmående? Att vuxna människor gör dåliga val (mig själv inräknat) vet vi ju alla, men ungdomar kanske fortfarande kräver stöd och kunskap i att förstå att det inte är fult att säga nej till ciggen eller nej till att lägga sig i solariet. Klart som fasen att man som tonåring gör allt för att säga emot och att göra tvärtom vad alla andra säger, jag minns själv hur det var och därför behövs starka personer och förebilder som försöker få fler att stå över alla dåliga val. Att rökning är farligt vet de flesta av oss, ung som gammal men jag vill tro att inte lika många ser allvaret i solning. "jag skyddar mig aldrig mot solen i Sverige", "jag blir så brun ändå", "använder man solskydd blir man inte brun och därför använder jag olja istället", hur mycket har man hört? Det krävs att vi vuxna lär oss att förstå allvaret i dessa kommentarer, helst när vi befinner oss runt omkring barn och ungdomar för som jag har skrivit förut så har barn en stark tendens att ta efter det deras föräldrar säger och gör. Som ni ser i rapporten är Malignt Melanom (hudcancer) den mest ökade cancersorten i Sverige. Jag står fast vid min åsikt och tycker att det är totalt obegripligt att ha solarium på "hälsoanläggningar" som gym, badhus osv - det säger emot sig självt. Men vi måste ju ha D-vitamin??? SJÄLVKLART ska vi inte gömma oss under en filt hela året för att skydda oss mot solen men det som krävs är ett sunt förnuft.Jag är heller inget proffs när det kommer till vitaminer men någonting säger mig att många inte solar på grund av D-vitamin brist utan för att vara brun och fräsh, stämmer det? Vissa som exempelvis har psoriasis och solar av medicinska själ kan jag dock förstå när det kommer till att lindra besvären.


Som vanligt så börjar tankarna spinna i mitt huvud, rapporten satte igång någonting i tankeplaneten. Och som ni vet så är jag varken en läkare eller en kostexpert så ha i åtanke att dessa åsikter är mina personliga och ingen fakta hämtad från någon källa. Dock rekomenderar jag att ni som sagt ska kika på cancerfondsrapporten 2014 för den var väldigt intressant att kika på och den informationen lovar jag att ni kan lita på. Ha en bra kväll :)

     

       

Presentation


Föreläser om mina tonår ur ett canceranhörigs perspektiv. Är du intresserad av att boka en föreläsning? Hör av dig till: info@detarintefult.se
Under fliken "det är inte fult" kan du läsa mer

Gästbok

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Caroline


Ovido - Quiz & Flashcards